Corona - update november 2021

Geplaatst op 18-11-2021

Trainingsacteursgezocht.nl zet helaas de actuele corona-info nog een keer op een rijtje. We hadden namelijk gehoopt dat het niet meer zover zou komen, maar het coronavirus raakt ons weer allemaal. Hieronder tref je de belangrijkste informatie aan gebaseerd op de informatie op de overheidswebsite na de aanpassing van 26 november 2021:

ACTUALITEIT:
Op eigen locaties en in company kunnen trainingen plaatsvinden muv trainingen tussen 17.00 en 5.00 uur. Anderhalve meter afstand en vaste zitplaatsen zijn verplicht.
Wanneer deelnemers aan de wandel gaan, is een mondkapje verplicht. Een coronatoegangsbewijs en/of de training startend met een zelftest is aan te bevelen.
Bij trainingen die plaatsvinden bij een horecagelegenheid is een mondkapje verplicht en een coronatoegangsbewijs (=QR code in combinatie met ID kaart / paspoort bij volledige vaccinatie, een geldig herstelbewijs, een negatieve testuitslag van maximaal 24 uur oud) noodzakelijk. (De verantwoordelijkheid voor het coronatoegangsbewijs valt onder verantwoordelijkheid van de accommodatieverschaffer).
Let op belangrijk, ten alle tijden gelden alle andere basisregels, zie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/kort-overzicht-coronamaatregelen

ANNULERINGEN:
Veel van ons ervaren weer lastige gesprekken met opdrachtgevers omtrent annuleringen en betalingen agv corona. Wij helpen je graag bij deze gesprekken met een aantal tips, want je wilt waarschijnlijk de relatie met je opdrachtgever niet op het spel zetten en tegelijkertijd hoef je jezelf ook niet zomaar af te laten schepen.

1) Bereid je gesprekken voor. Bedenk bijvoorbeeld voorafgaand aan het gesprek met je opdrachtgever ook een aantal alternatieven: wellicht is het gebruik van zelftesten bij aanvang van de training wel een mogelijkheid om de trainingen door te laten gaan. Mogelijk kan het programma online doorgang vinden. Er is een verschil tussen een overheidsadvies waar je wel/niet voor kunt kiezen en een wetsmaatregel dat gehandhaafd wordt. Mocht de opdrachtgever echter toch willen annuleren, dan zijn annuleringsvoorwaarden juist voor dit soort situaties bedoeld.

2) Kom je er niet uit, dan is ons advies om als vertrekpunt samen de schade te delen (50%/50%). Want waarom zou alleen jij voor de schade moeten opdraaien? Het ondernemersrisico geldt voor beide ondernemers/partijen.
Een andere optie is om de training kostenloos te laten verzetten. Besef wel dat kostenloos verzetten uiteindelijk jou altijd meer verlies oplevert: jij levert namelijk een al vrijgehouden trainingsdag in.

3) Zoek naar balans met elkaar. Voor dit soort delicate zaken kun je beter even bellen met je opdrachtgever ipv te mailen/te appen. Neem jezelf voor om eerst te informeren en samen te onderzoeken ipv meteen je eis/standpunt op tafel te gooien. Stel je open op en zoek samen naar een oplossing. ‘Practice what you preach’ ;) En niet alles hoeft in 1 gesprek: je kunt ook aangeven dat je het eerst even wilt informeren en dat je later terugbelt om verder af te spreken. Dat geeft je wat tijd om de informatie te laten bezinken en te bezinnen. Uiteindelijk is de keuze aan jou: óf strak op de voorwaarden zitten, óf het gesprek aangaan en de middenweg bewandelen, óf compleet te investeren in de relatie.

Bovenstaande tips gelden voor annuleringen binnen de termijnen. Buiten de termijnen is het risico helaas voor jezelf. Wees dus proactief als je niks hoort, dan heb je het gesprek zelf meer in de hand dan dat je zelf onverwacht/ongelegen geconfronteerd wordt met een annuleringstelefoontje.

Loop je vast? Neem dan gerust contact met ons op om even te sparren, we denken graag met je mee. Of bel het KVK Coronaloket (hebben wij ook gedaan), daar kun je terecht met al je vragen over de impact van het coronavirus op jouw ondernemen. Op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur kun je ze bereiken op telefoonnummer 0800-2117.

Meer interessante (wel wat gedateerde) informatie vonden wij hier:
FNV ZZP:
Opdracht geannuleerd? Dit kun je als zzp’er doen
Hoe zit het juridisch als je opdracht vanwege de coronacrisis wordt afgezegd? (zie pagina 7)
ZZP servicedesk:
7 vitale tips om je omzet te redden
PZO:
Mag jouw opdracht worden opgezegd?

RICHTLIJNEN NOBTRA VOOR HET TRAINEN:
Protocol Veilig Trainen
Veiligheidsinstructies
Infographic veiligheidsinstructies

ALGEMENE INFORMATIE RIJKSOVERHEID:
Rijksoverheid: Coronavirus COVID-19
KVK: Veelgestelde ondernemersvragen over corona
Hier vind je de Basisregels voor iedereen.

STEUN
De meest actuele informatie over het steun- en herstelpakket corona kan je vinden op Rijksoverheid.nl/steunpakket. Ondernemers kunnen voor meer vragen ook terecht op de website van de Kamer van Koophandel: kvk.nl/corona.
Of bel het adviesteam via 0800 – 2117 en/of het landelijk crisisnummer voor alle vragen over het Coronavirus: 0800-1351 (hebben wij ook gedaan). Dit nummer is dagelijks bereikbaar tussen 08:00 en 20:00.

Blijf de berichtgeving goed in de gaten houden en rest ons iedereen heel veel succes te wensen!!

We proberen dit bericht zoveel mogelijk up-to-date te houden. Als je toevoegingen of correcties hebt, dan horen wij dat graag!

Leden met een Premium Account ontvangen automatisch een email wanneer een nieuwe opdracht op de Marktplaats geplaatst wordt.

Reageer op dit bericht

Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren op dit bericht. Log in

Heb je geen account?
Meld je dan nu aan!